Søk i arkivet

Boot 2020Spesialbygger daycruisere i karbon

Mongird bygger daycruisere med klassiske linjer i moderne materialer, og kundene kan velge mellom bensinmotor eller elmotor.

Liker du klassiske runabauts? Da kan polske Mongird være noe for deg. Denne 24 fot lange polske daycruiseren sender tankene i retning av klassikere som Chris Craft og Riva, men er en mye rimeligere og mer moderne utgave.

Vi kom over Mongird på Boot 2020, der prototypen ble stilt ut. Båten bygges i sandwich-konstruksjon med divinycellkjerne og karbonkledning. Dette gir en svært lett og solid båt. Den utstilte båten hadde en glassklar finnish som viste karbonstrukturen i skroget. Dekket er av teak og innredning og lister i mahogni.

Håndbygget

–Vi håndbygger båtene for kunder, sier en ivrig Jacek Nowak. Den tidligere toppseileren er blant unge entusiaster i den polske kystbyen Gdansk som har utviklet båten. Båtbyggerne har ikke spart på materialer eller utstyr. Førersetet og passasjersetet har profesjonell fjæring for myke bevegelser i sjøen. Baugthruster er standard. Likevel er prisen i utgangspunktet ikke mer enn 145.000 euro, eller snaue halvannen millioner kroner. Mye penger, men dette er en båt som skiller seg ut fra masseproduserte båter, selv om finishen på enkelte detaljer kan forbedres.

Den. 7,67 meter lange båten gjør ifølge Nowak 48 knop med en Mercruiser som yter 350 hestekrefter.

 

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen